Ajankohtaista
Julkilausuma: Tiestö ja Savon kanava edistämään elinvoimaa
SavoGrown neuvottelukunta antoi kokouksessaan 16.12. julkilausuman koskien paikallisen ja seudullisen tiestön kuntoa ja kunnossapitoa.

Vuonna
2015 julkaistussa Uusiutumiskykyinen ja mahdollistava Suomi, Aluerakenteen ja
liikennejärjestelmän kehityskuva 2050 todetaan, että Suomen tärkeimmät
teollisuuden toimialat liittyvät metsäluonnonvaroihin, metalleihin ja
teknologiaan. Muita jalostuksen tärkeitä sektoreita ovat rakentaminen, energiantuotanto
ja kaivostoiminta.
Itä-Suomen liikennestrategiassa 2015 lähdetään siitä,
että tulevaisuuden liikennejärjestelmä muodostuu palveluiden, infrastruktuurin
ja tiedon kokonaisuudesta. Strategisesti tärkeimmät päämäärät ja tavoitteet
liikennestrategiassa ovat: a) turvallinen liikkuminen ja kuljettaminen, b)
kustannustehokkaat elinkeinoelämän kuljetusketjut c) realistiset vaihtoehdot
liikkumistarpeiden tyydyttämiseen.
Itä-ja Pohjois-Suomen kautta kulkee useita
kansainvälisiä liikennekäytäviä, joita pitkin kulkee tulevaisuudessa nykyistä
huomattavasti enemmän tavara- ja henkilöliikennettä, kun ilmaston
lämpenemisestä johtuvat pohjoisen pallonpuoliskon logistiset yhteydet
mahdollistuvat. Kansainvälisten liikenneyhteyksien kehittäminen ja uusien
yhteyksien avaaminen parantavat kansainvälisen elinkeinoelämän ja kaupankäynnin
mahdollisuuksia.
Biotalouden
nopea kehitys luo uusia mahdollisuuksia. SavoGrown lähialueilla Äänekoskella
käynnistyy vuonna 2017 biotuotetehdas. Paikallistiestön ja
seudullisen tiestön huono kunto on uhka suunnitelluille biotuotetehtaille,
metsä- ja sahateollisuudelle, puutuoteteollisuudelle ja raaka-ainekuljetusten
osalta koko maatilataloudelle. Pohjois-Savossa liikenneverkon toimivuus on
pääväylien osalta kohtuullinen, mutta merkittäviä puutteita ja
turvallisuusriskejä on poikittaisliikenteen, valtatie 9:n ja kantatie 77:n sekä
alemman tieverkoston osalta. Seudullisen tiestön peruskorjaukseen ja rakentamiseen on
panostettava.
Lisäksi
kaivosteollisuuden kasvulle on paljon mahdollisuuksia Itä-Suomessa, mutta
niiden syrjäinen sijainti Itä- ja Pohjois-Suomessa etäällä liikenneyhteyksistä
edellyttää kuljetusten vaatimia erityisjärjestelyjä, infrastruktuurin uutta
rakentamista ja uusia logistisia linjauksia rautateiden ja vesiteiden (Savon
Kanava) osalta.
Maan hallituksen tavoite suunnata julkisia
investointeja perustienpitoon on perusteltu ja erityisesti tämä koskettaa
Pohjois-Savon länsiosaa. Liikennejärjestelmän palvelutason ylläpito ja
kehittäminen edellyttävät väylänpidon resurssien tarkkaa kohdentamista,
yrittäjälähtöisempää liikennepalveluiden tuottamista ja teknologian
mahdollisuuksien aktiivista hyödyntämistä.
SAVOGROW OY:N NEUVOTTELUKUNTA
Saara Koskinen
puheenjohtaja