Hukan perässä

Oletko ikinä miettinyt jonkin päivän aikana tekemäsi tai näkemäsi tehtävän tarpeellisuutta? Olet saattanut hyvinkin olla asian ytimessä, sillä tutkimusten mukaan jopa 70-90% työstä on hukkaa. Missä mielessä hukkaa? Hukka on yksi tuottavuuden käsite, jolla tarkoitetaan sitä osaa työhön käytettävästä ajasta, joka ei jalosta tuotetta tai palvelua eteenpäin. Näitä arvoa tuottamattomia tekemisen vaiheita löydät todennäköisimmin kahdeksasta eri kategoriasta, joista seuraavassa käydään läpi virheiden vaikutusta.
1/8 Virheet 
Ihminen on erehtyväinen ja kaikki tekevät virheitä. Kyllä, näin on, mutta virheistä kannattaa oppia mahdollisimman nopeasti. Oletko ajatellut virheiden kokonaiskustannuksia? Ne voivat olla hintalapultaan jopa kymmenkertaiset virheellisen tuotteen arvoon nähden. Virhekustannuksiin vaikuttavat:

  • Mahdolliset korjaustyöt. Joudut korjailemaan ja uudelleen käsittelemään kertaalleen väärin tehtyä tuotetta
  • Pidentyneet toimitusajat. Menetät mahdollisesti kauppoja, kun tuotteet eivät lähde ajallaan.
  • Uudelleen aikataulutus. Joudut järjestelemään valmistusaikatauluja uudelleen korjausten ja uuden lajinvaihdon vuoksi. 
  • Asiakasvalitukset. Joudut käyttämään aikaa asiakasvalitusten käsittelyyn ja hyvityksiin. Jos et käytä, voit saada ainakin yhtä kalliita imagotappioita.
  • Valmistuskapasiteetin lasku. Alhaisemmalla saannolla saat vähemmän myytävää tuotetta per aikayksikkö ja joudut kasvattamaan tilausten valmistamiseen tarvittavaa työaikaa.
  • Kasvaneet varastot. Korjatut tuotteet jäävät todennäköisesti odottamaan seuraavia tilauksia, kun ne eivät ennättäneet alkuperäiseen toimitukseen. Osa tuotteista voi olla varastoissa eri työvaiheissa odottamassa uudelleenkäsittelyä. 
  • Toimitusvarmuuden romahdus. Virheet näkyvät ennen pitkää toimitusvarmuudessa, jota joudutaan usein paikkailemaan kalliilla jälkitoimituksilla.
Eli asiakkaalle 10 eurolla myyty tuote on voinut yksittäisestä virheestä aiheutuneen säätämisen takia maksaa valmistajalle 100 euroa.

Lääkkeinä tämän virhe-hukan nitistämiseen toimii erinomaisesti standardityökehitys, jatkuvan parantamisen työkalut (esim. PDCA), prosessin kehittämisen työkalut (esim. FMEA tai DMAIC) ja juurisyyanalyysi vaikkapa kalanruotokaaviona tai 5xMiksi-analyysinä. Joskus taas asia ratkeaa ihan henkilökunnan yhteisellä aivoriihellä ja yhdessä kokeilemalla ja ongelmanratkaisutaitoja treenaamalla. Kaikkiin näihin saat muuten apua ja oppia Sampo-hankkeesta! Tule mukaan!

2/8 Ylituotanto 

Tuottavuuden kehityksen teorioissa ylituotantoa pidetään usein isoimpana hukkana ja näin varmasti monessa tapauksessa onkin. Ylituotannossa on kyse yksinkertaisesti siitä, että tuotteita valmistetaan liian suurissa määrin tai liian aikaisin kuin on tarve, jolloin se johtaa tarpeettoman suuriin varastoihin. Erityisen merkittävän hukan ylituotannosta tekee se, että se peittää taakseen prosessien muita ongelmia.

Ylituotannosta voi koitua yllättävän suuria kustannuksia. Se sitoo yrityksen pääomia varastoon, raaka-aineisiin, keskeneräisen tuotannon varastoon (WIP) ja valmistuotevarastoon. Tämä taas voi pahimmillaan johtaa siihen, että rahat loppuvat, päädytään uusiin lainoihin rahoituksen turvaamiseksi tai joudutaan jopa luopumaan toiminnasta, koska varat eivät riitä uusien asiakastilausten vaatimien raaka-aineiden hankintaan.  Ylituotanto aiheuttaa kustannuksia myös tilatarpeiden kasvun ja tavaran siirtelyn kautta: kaikki ylimääräinen tuotanto vaatii tilaa varastointia varten sekä työtunteja tavaran siirtelyyn paikasta toiseen.

Miksi sitten ylituotetaan? Osittain syynä on vanhat tavat, osittain varmuuden hakeminen. Syynä voi olla jonkun hitaan lajinvaihtoajan omaavan koneen käyntiajan maksimoiminen tai epäluottamus tavaran toimittajan toimitusvarmuuteen. Näin teemme lähes huomaamatta juuri päinvastoin kuin asiakas ja yrityksen tuotto-odotukset vaatisivat: varastoihin kertyy tavaraa, jolle ei ole kysyntää tällä hetkellä.

Miten ylituotannon hukkaan voisi tarttua? Ihan ensin kannattaa miettiä asiaa hieman ja kyseenalaistaa nykyistä toimintatapaa. Jos olet valmis muuttamaan toimintatapojasi ja saamaan toiminnasta tuottavampaa, kannattaa ottaa käyttöön erilaisia kehityksen työkaluja, kuten VSM eli arvovirtakuvaus, prosessikuvaus tai spaghetti-diagrammit. Näillä työkaluilla saadaan määritettyä nykytilaa ja tavoitesuuntaa. Tämän jälkeen voidaan tarttua liian pitkiin lajinvaihtoaikoihin SMED:llä ja toisaalta liian suuriin tilauseriin esimerkiksi Kanban-ohjauksella. Joskus taas asia ratkeaa ihan henkilökunnan yhteisellä aivoriihellä ja yhdessä kokeilemalla ja ongelmanratkaisutaitoja treenaamalla. Kaikkiin näihin saat muuten apua ja oppia Sampo-hankkeesta! Tule mukaan!




Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje