Hankkeen pilotteja

Virtuaalinen harrastepäivä kaksisuuntaisena online-lähetyksenä 11 kylälle

Entä jos voisit osallistua virtuaaliseen harrastuksiin omalta kylätaloltasi käsin?

virtuharraste-muuruvesi2016 - 91

Ketkä?
Palvelu tulevaisuuteen: eMaaseutu -hanke, Kuopion ja Vieremän kansalaisopistot sekä Pohjois-Savon Kylät ry

 

Miksi?
Pohjoissavolaisille tehdyssä kuntakyselyssä kävi ilmi, että kuntalaiset kaipaavat virtuaalisia harrastamisvaihtoehtoja kahdesta syystä: kylille ei saada riittävän isoja ryhmiä kasaan tai kylille ei saada päteviä opettajia erikoisempiin aineisiin.

Kokeilun tavoitteena oli lisäksi tutkia, onko kylillä riittävää laitteistoa ja tietoliikenneyhteyksiä olemassa, jotta virtuaaliseen harrastamiseen osallistuminen on ylipäätään mahdollista.

 

Mitä?
Kaksisuuntainen harrastukokeilu 11 kylätalolle Pohjois-Savossa ja Kainuussa: molempiin suuntiin välittyy ääni ja kuva. Opetus oli Kuopion kansalaisopiston järjestämää ja lähetettiin Kuopion kansalaisopiston studiolta kaksisuuntaisena. Myös päivän tekninen tuki osallistujille järjestettiin Kuopiosta. Päivän aikana toteutettiin 30-45 minuutin pituisina neljä harrastetuntia: asahi, muistikoulu, ruoka ja viini sekä draama.

 

Kelle?
Harrastepäivään etsittiin syksyn aikana halukkaita kyliä / kylätaloja/ kyläkouluja. Kokeiluun ilmoittautui 11 kylätaloa, joista 10 oli Pohjois-Savossa ja yksi Kainuussa.

 

Miten?
Harrastepäivän yhteys rakennettiin Adobe Connectin päälle. Hanke lainasi kylille web-kamera-mikrofoniyhdistelmää, jotta vastavuoroista kuvaa ja ääntä saataisiin kaikilta osallistujilta ja vuorovaikutustilanteesta tulisi teknisesti mahdollisimman onnistunut ja miellyttävä. Hanke koulutti kylien vastuuhenkilöt käyttämään lainalaitteita ja alustaa. Kokeiluun ilmoittautuneet kylät järjestivät itse tapahtumapaikalle tietokoneen, tietoliikenneyhteyden, äänentoiston sekä tykin / screenin.

 

Millaisia tuloksia saatiin
- teknisesti?

Adobe Connect tarjoaa monipuolisen ja melko helppokäyttöisen alustan videokohtaamisille ja mm. yhteisen materiaalin jakamiselle. Tekniikka toimi yllättävän hyvin koko päivän ajan eikä eri tietoliikenneyhteyksin varustetut kylät tipahtaneet pois esityksestä kertaakaan pidemmäksi aikaa. Eniten ongelmia oli äänen laadun kanssa: kylät käyttivät omia äänentoistolaitteitaan. Pilotin tuloksena voidaan pitää sitä, että se osoitti virtuaalisen kaksisuuntaisen harrastamisen olevan mahdollista kylien pikakoulutuksen jälkeen olemassa oleville laitteistoilla ja yhteyksillä.

 

Pedagogisesti?
Kaikki virtuaaliseen harrastuspäivään osallistuneet opettajat olivat ensimmäistä kertaa vetämässä virtuaaliharrasteryhmiä ja joutuivat valmistelemaan ja käyttämään aikoja tuntisisältöjen suunnittelemiseen erityisesti virtuaalista levitystä silmällä pitäen. Etukäteisjännityksestä huolimatta esimerkiksi draamatunti onnistui loistavasti, vaikka opettaja ei ollut samassa tilassa ohjeistettavien ryhmien kanssa: tunnin onnistumisen kannalta oli erittäin tärkeää, että opettaja kuitenkin näki tapahtumapaikoilta tulevaa kuvaa ja pystyi sopeuttamaan ohjeitaan näkemänsä perusteella.

Osallistujat antoivat päivälle erinomaisen arvosanan: 1-5 asteikolla kokonaisuus arvioitiin numerolla 4,13. Parhaimmat arvosanat saivat osallistumisen helppous (4,63) sekä virtuaalisen osallistumisen houkuttelevuus jatkossakin (4,46). Tapahtuman teknistä onnistuneisuutta arvioitiin numerolla 4,04. Erityisesti kiiteltiin ohjelman monipuolisuutta ja osallistumisen helppoutta omalta kylältä.

 

Psykologisesti / ryhmäytymisen näkökannalta?

Kokeilun ehkä yllättävin tulos tekniikan toimimisen lisäksi oli se, miten paljon osallistujat arvostivat mahdollisuutta nähdä toisten tapahtumapaikkojen osallistujia. Tätä seikkaa on nähdäkseni aliarvioitu tähän asti webinaarityyppisten, yksisuuntaisten lähetysten yleisyyden perusteella. Osallistujapalautteessa mainittiin virtuaalisesta toteuttamistavasta huolimatta (jota usein kritisoidaan ennakkoon läheisyyden tai inhimillisyyden puutteesta) tapahtuman erityinen yhteisöllisyys, sosiaalisuus sekä tunne isompaan ryhmään kuulumisesta. Eniten kritiikkiä tapahtumassa sai viini/ruoka -harrastetunti luentomaisuutensa vuoksi (vrt. webinaari / osallistuvuus) = videovälitteiseltä kohtaamiselta odotettiin siis lähtökohtaisestikin vuorovaikutteisuutta, mahdollisuutta osallistua itse eikä olla passiivinen vastaanottaja.

 

Videovälitteisyyden sopimisesta opetusmetodiksi?

Pilotti osoitti, että videovälitteiselle harrastamiselle olisi kysyntää ja se tekisi harrastamisesta saavutettavampaa usealle sekä laskisi opetuksesta syntyviä kustannuksia, kun sama sisältö voitaisiin samanaikaisesti välittää jopa kymmeneen tapahtumapaikkaan.

 

Mitä jatkossa?

Virtuaalisen harrastamisen järjestäminen on teknisesti mahdollista jopa olemassa olevin laitteistoin. Virtuaalisen harrastamisen yleistyminen vaatii kuitenkin entisistä rakenteista luopumista: on hyväksyttävä, että yksi opettaja voi saman tunnin aikana hoitaa useampia ryhmiä – vaikkakin se vähentäisi hänen opetustuntejaan.

Samoin olisi aloitettava nopeasti keskustelu siitä, että onko digitaalisen sisällön rajoittaminen keinotekoisesti kansalaisopistojen toiminta-alueiden sisälle mielekästä vai tulisiko rakentaa joku uusi markkinointiportaali sille, että kuntalaiset eri puolella Suomea olisivat tietoisia ja saavuttaisivat virtuaalisesti tuotettavat sisällöt kuntarajoja kunnioittamatta.


Palaa otsikoihin



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje