Pohjois-Savon Lakeland 2 -hanke toimii kansainvälisen matkailun kehittämisen käytännön työkaluna Pohjois-Savon maakunnassa. Hankkeen tavoitteena on nostaa Lakeland-alueen profiilia kansainvälisesti tunnetuksi matkailualueeksi.

Hankkeessa tehdään konkreettista osaamiseen, tuotteistamiseen, yhteistyöhön, saavutettavuuteen sekä markkinointiin ja myyntiin liittyvää kehittämistyötä yhdessä alueen pk-yritysten ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa.

Konkreettisena tavoitteena on pidentää matkailusesonkia ja edistää ympärivuotisuutta sekä kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden osuutta nykyisestä n. 10 prosentista merkittävästi.

Hanke koostuu käytännönläheisistä toimenpiteistä, joiden avulla vahvistetaan yritysten valmiutta kansainvälisen toiminnan käynnistämiseen ja toteuttamiseen sekä yhteistyöverkostoissa toimimiseen. Toimenpiteiden avulla kasvatetaan alueen vetovoimaisuutta ja tuotetaan tuote- ja viestintäsisältöjä.

Tuotamme sisältöä markkinointiin

Pohjois-Savon Lakeland -hanke tuottaa laadukasta markkinointimateriaalia Pohjois-Savon matkailutoimijoiden vapaaseen käyttöön. Hankkeen päätyttyä toimijoiden käytössä tulee olemaan mm. noin 700 ammattikuvaajan ottamaa valokuvaa Pohjois-Savosta ja useita laadukkaita videotuotantoja.

Matkailutuotteiden määrän ja laadun nostaminen on yksi hankkeemme keskeisistä tavoitteista. Alueemme matkailutuoteita on hiottu hankkeen asiantuntijoiden vetämissä tuotteistamistyöpajoissa.Hanke on koonnut yksiin kansiin 42 pohjoissavolaista matkailutuotetta ja 30 majoituskohdetta yhteistyössä hankkeessa mukana olevien yritysten kanssa.

Pohjois-Savon matkailulle kuvapankki

Pohjois-Savon Lakeland 2 -hankkeen ylläpitämä kuvapankki kokoaa yhteen ammattivalokuvaajien ottamia kuvia Pohjois-Savosta alueen matkailumarkkinointikäyttöön. Kuvat …

Lue lisää

Työtä maakunnallisen matkailun johtamisjärjestelmän luomiseksi

Pohjois-Savossa ei ole tällä hetkellä koko maakunnan alueella toimivaa matkailuorganisaatiota, joka vastaisi kansainvälisen matkailun kehittämistyöstä.

Lakeland-hankkeessa tehdään työtä johtamisen mallin luomiseksi, joka ottaisi kokonaisvaltaisesti hoitaakseen matkailun kehittämisen alueella ja toimisi linjassa Lakeland-alueen toisten maakuntien ja Suomen kansainvälisen matkailun edistämisestä vastaavan Visit Finlandin toimintojen kanssa.

Johtamisjärjestelmän valmistelua tukee reaaliaikaisen matkailudatan kerääminen, joka on aloitettu Lakeland-hankkeen tuella koko maakunnan laajuisena – ensimmäisenä maakuntana Suomessa.

Telian operaattoridataan perustuva tieto matkailijoiden liikkeistä, yhdistettynä matkailijoilta kerättyyn kyselytietoon on huima loikkaus perinteisistä matkailutulotutkimuksista kohti taktisen liiketoiminnan ohjausta.

Lisäksi Savonia AMK:n toimesta hankkeessa on toteutettu perinteisempi Pohjois-Savon matkailutulo ja -työllisyys vuonna 2018 -selvitys.

Matkailun maakunnallinen johtamis- ja yhteistyömalli rakentuu

Pohjois-Savon maakunnallista matkailun johtamismallia on edistetty Pohjois-Savon Lakeland 2 -hankkeessa vuodesta 2019 lähtien. Nyt on …

Lue lisää

Hankkeessamme toteutettua:

Northern Savo Lakeland Product Manual

Pohjois-Savon matkailun tuotemanuaali kokoaa yhteen 42 matkakohdetta ja 30 majoitusvaihtoehtoa. Manuaali on suunnattu kansainvälisille matkanjärjestäjille, mutta myös tavallinen matkailija voi etsiä sieltä inspiraatiota oman matkansa suunnitteluun. Northern Savo Lakeland Product Manual

Pohjois-Savon matkailun kuvapankki

Hankkeen ylläpitämä Pohjois-Savon matkailun kuvapankki kokoaa yhteen ammattivalokuvaajien ottamia kuvia maakunnan matkailumarkkinointikäyttöön. Northern Savo Lakeland -kuvapankki

Northern Savo Lakeland Supplier Manual

Pohjois-Savon matkailutoimijoiden manuaali esittelee lyhyesti Pohjois-Savon Lakeland -hankkeessa mukana olevat yritykset ja heidän palvelutarjontansa. Northern Savo Lakeland Supplier Manual

Pohjois-Savon matkailun digitiekartta

Pohjois-Savon matkailun digitiekartan tavoitteena on antaa suuntaviivat ja toimenpide-esitykset maakunnan matkailun digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Se on laadittu maakunnan toimijoiden yhteistyönä työpajatyöskentelyn tuloksena. Pohjois-Savon matkailun digitiekartta

An Adventure in Lakeland -matkailuvideosarja

Road movie -tyyppinen Pohjois-Savon matkailumarkkinointiin toteutettu videosarja, joka on kuvattu useassa kohteessa ympäri maakuntaa kaikkina neljänä vuodenaikana. SavoGrown alueelta mukana Etelä-Konneveden kansallispuisto ja Tervon Lohimaa. Katso An Adventure in Lakeland -videosarja

Virtuaalinen tutustumismatka: Northern Savo Lakeland, Finland

Kansainväliset matkailun myyntitapahtumat siirtyivät koronan myötä laajalti verkkoon. Sähköisiä myyntitapahtumia varten tuotetussa videosarjassa yrittäjät ja yritysten työntekijät esittelevät omia kohteitaan. Katso virtuaalisen tutustumismatkan videosarja

Northern Savo Lakeland with Ville Haapasalo

Venäjänkielistä Pohjois-Savon matkailumarkkinointivideosarjaa tähdittää näyttelijä Ville Haapasalo. Tutustumiskohteita ovat mm. Kuopion kauppahalli ja torin ympäristö, Ortodoksinen kirkkomuseo Riisa, maailman pienin ravintola Kuappi Iisalmessa. Katso Northern Savo Lakeland with Ville Haapasalo -videosarja

Urho Kekkosen kierros

Hankkeen tuella Pielavedelle on toteutettu lisätyn todellisuuden AR-kierros, joka kertoo presidentti Urho Kekkosen elämästä.
Traileri: Urho Kekkosen kierros


Ota meidät seurantaan!

Tiedotamme hankkeen toiminnasta ja Pohjois-Savon matkailun ajankohtaisista uutisista uutiskirjeessämme, jonka voit tilata SavoGrown uutiskirjeiden tilaussivulta:

Facebook: VisitSavo – Travelling in Northern Savo
Instagram: Visit_Savo – Northern Savo Lakeland
YouTube: Northern Savo Lakeland

Kysy lisää!