
Pohjois-Savon matkailu esillä maailmalla
Pohjois-Savon matkailu esillä maailmalla
Koronasta huolimatta työtä Pohjois-Savon kansainvälisen näkyvyyden ja tunnettuuden parantamiseksi tehdään monella rintamalla.
”Great company and great food. Once again the Finns out did themselves with service and food on offer. I very much enjoyed this evening and the food.” Näin englantilainen mediavaikuttaja hehkutti Pohjois-Savon tutustumismatkan palautteessaan illallista Tahkolla.
Matka 2022 -messut peruuntuivat Helsingin Messukeskuksessa vallitsevan koronatilanteen takia, mutta onneksi sovitut matkanjärjestäjätapaamiset saatiin järjestettyä online-tapaamisina ja messuihin liittyvä tutustumismatka Pohjois-Savoon toteutui suunnitellusti.
”Pohjois-Savon tutustumismatkalle osallistui kahdeksan matkanjärjestäjää tai mediavaikuttajaa eri puolilta maailmaa. Osallistujien joukossa oli Aasian suurimman matkanjärjestäjän, Kuoni Tumlaren, edustaja, sekä osallistujia Iso-Britanniasta, USA:sta, Latviasta ja Venäjältä”, kertoo Pohjois-Savon Lakeland 2 -hankkeen matkailun asiantuntija Teija Neuvonen.
Kerätyn palautteen perusteella matkanjärjestäjät olivat hyvin tyytyväisiä matkaansa Pohjois-Savossa. Kaikki osallistujat olivat valmiita ottamaan Pohjois-Savon omaan myyntiinsä.
”Kymmenen käyntikohdetta kuudestatoista sai täydet tyytyväisyyspisteet vastaajilta – tämä on todella hyvä lukema”, Neuvonen iloitsee.

Luontomatkailukohteet esillä Keski-Euroopassa
Pohjois-Savo oli viime syksynä mukana Visit Finlandin koordinoimassa Outdooractive -kampanjassa, joka oli suunnattu saksankieliseen Keski-Euroopaan. Outdooractive on Euroopan laajin ulkoiluportaali. Elokuusta vuoden loppuun pyörineessä kampanjassa Pohjois-Savo nostettiin esiin lukuisissa paikoissa outdooractive.com-sivustolla ja Outdooractiven sovelluksessa.
Outdooractiven reittisisällöt on tuotettu Savonia AMK:n Outdoors (OF) Pohjois-Savon luontoliikuntareittien tuotteistaminen markkinoille -hankkeessa. Hanke tuottaa edelleen sisältöä ja uusia reittejä on tulossa palveluun vielä tämän vuoden aikana.
Pohjois-Savo on saanut viime vuosien kampanjoiden puitteissa hyvin näkyvyyttä Outdooractiven saksankielisen luontomatkailusta kiinnostuneen yleisön parissa. Viime syksyn kampanjassa 5000 sivukatselun tavoite saavutettiin reippaasti ja näyttökertoja kertyi lähes 900 000.
Sari Hyttinen
Projektipäällikkö
Pohjois-Savon Lakeland 2 / Matkailuverkot vesille