Siirry sisältöön

Vauhtia VisitSavo-alueen reitistöjen ja matkailun kehittämiseen

Vauhtia VisitSavo-alueen reitistöjen ja matkailun kehittämiseen

Julkaistu: 19.6.2024

SavoGrown alueen kunnat ovat yhdistäneet voimansa luodakseen yhtenäisen VisitSavo-matkailualueen. Huhtikuussa käynnistynyt VisitSavo-matkailuympäristön kehittämishanke tähtää alueen matkailun ja reitistöjen kehittämiseen ja laajentamiseen.

VisitSavo-hankkeen ensimmäisenä konkreettisena toimenpiteenä Keitele, Pielavesi, Rautalampi, Suonenjoki, Tervo ja Vesanto tekivät huhtikuussa näyttävän yhteisesiintymisen Erätaika-messuilla Kuopion Sorsasalossa. Alueen kunnat, kehitysyhtiö ja matkailutoimijat esittelivät matkailutarjontaa yhteisellä VisitSavo-osastolla.

Erätaika-messut keräsivät Kuopion Sorsasaloon sankoin joukoin kävijöitä. VisitSavo-osastomme oli messujen näyttävimpiä. Messurakenteissa teimme yhteistyötä Jukola Industries Oy:n kanssa.

Reitistöt ja aktiviteetit tarkasteluun

VisitSavo-hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on kehittää kuntien jo olemassa olevia reitistöjä sekä kartoittaa uusia reitti- ja luontokohteita monikäyttöisemmäksi reittiverkostoksi. Tavoitteena on kattavampi ja houkuttelevampi reitistö, joka palvelee matkailijoita ympäri vuoden ja kutsuu viihtymään pidemmäksi aikaa. Pidemmät viipymät tukevat myös luontomatkailun vastuullisuutta.

”Pyrimme hyödyntämään olemassa olevia reittejä mahdollisuuksien mukaan”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Sami Lyytinen, jolla on suunnistustaustansa kautta vahvaa osaamista alueen matkailureitistöjen kartoitukseen sekä yhdysreittien suunnitteluun. Hän ottaa mielellään vastaan vinkkejä hienoista kohteista, jotka voisi yhdistää osaksi reitistöjä.

Uusimman Pyörämatkailukeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan päiväretket sekä lyhyet, muutamien öiden mittaiset retket ovat suosituimpia matkailijoiden keskuudessa. Päiväretket vaihtelevat kaupunkipyöräilyn muutaman kilometrin matkoista pidempiin maasto- ja gravel-tyyppisiin 30-60 kilometrin mittaisiin ajoihin. Pyörämatkailija viipyy alueella keskimäärin kaksi kertaa kauemmin ja vierailee useammassa kohteessa kuin muut matkailijat. Tämän tyyppisessä matkailussa on alueella vielä hyödyntämätöntä potentiaalia.

”Pyrimme löytämään ratkaisuja, jotka palvelevat koko aluetta”, toteaa Lyytinen.

Hankkeessa uusia ja olemassa olevia reittejä viedään digitaaliseen muotoon esimerkiksi gpx-tiedostojen sekä erilaisten digitaalisten karttapalveluiden avulla.

Asiantuntijalta neuvoja matkailuyritysten palveluiden kehitykseen

Luontomatkailu perustuu aktiviteetteihin: näihin lukeutuvat patikointi, erilaiset pyöräilylajit, melonta, ratsastus, kalastus ja luonnosta nautiskelu. SavoGrown alueen vahvuuksia ovat puhdas luonto, tila ja rauha. Luonnon hyvinvointivaikutusten hyödyntäminen on avainasemassa matkailupalveluita tuotettaessa.

VisitSavo-hankkeessa palveluiden tuotteistamisessa matkailuyrityksiä auttaa Jouni Ortju, joka kartoittaa VisitSavo-alueen matkailuyritysten kehittämistarpeita, neuvoo tuotteistuksessa ja vastuullisen matkailun edistämisessä. Jouni koordinoi myös Pohjois-Savon osuutta koko Itä-Suomen laajuisessa ProLakeland II -hankkeessa, joten SavoGrow-alueen matkailutuotteilla on onnistuessaan kaikki mahdollisuudet päätyä osaksi ylimaakunnallisia palvelukokonaisuuksia.

Tunnettuus ja digitaalinen näkyvyys kehityskohteina

Jotta VisitSavo-aluetta voidaan markkinoida matkailijoille, sen tunnettuutta on parannettava myös SavoGrown alueen sisällä. Tässä keinoina ovat muun muassa yhteisen VisitSavo-alueen identiteetin synnyttäminen osallistavalla brändityöllä.

Hanke herättää henkiin SavoGrown alueen Matkailufoorumitoiminnan tauolta. Matkailufoorumeissa matkailuyrittäjät ja muut matkailun parissa toimivat pääsevät keskustelemaan ajankohtaisista aiheista ja suunnittelemaan sekä priorisoimaan tulevia alueellisia toimenpiteitä.

VisitSavoa matkailualueena tullaan tekemään tutuksi niin sosiaalisesssa mediassa, lehtijutuissa sekä kuntatiedotteissa, unohtamatta oman alueen kesälehteä.

Hankkeessa tullaan vahvistamaan yhteistä matkailupalveluiden tarjontaa parantamalla muun muassa palveluiden saavutettavuutta.

Outi Kinnunen toimii hankkeessa sisällöntuottajana ja hänen tehtävänään on keskittyä VisitSavo.fi-sivuston kehittämiseen, alueen digitaalisen näkyvyyden parantamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen.

Hankkeen rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

Alueen matkailutoimijat kokoontuivat SavoGrown alueen Matkailufoorumiin Tervon Koskisydämeen 29.5.2024. Matkailufoorumien ideana on keskustella ajankohtaisista aiheista ja suunnitella sekä priorisoida tulevia alueellisia toimenpiteitä.

Ota VisitSavo-matkailutyö seurantaan:

Nettisivut: www.visitsavo.fi
Facebook: VisitSavo.fi
Instagram: VisitSavo.fi
Tilaa SavoGrown matkailun uutiskirje

VisitSavo-aluetta kehittävät:

Jouni Ortju

Projektikoordinaattori

ProLakeland II

ProLakeland II -hanke 50% työaika, VisitSavo-matkailualueen kehittäminen 34%