Siirry sisältöön

Matkailijoiden suositteluhalukkuutta seurataan reaaliajassa

Matkailijoiden suositteluhalukkuutta seurataan reaaliajassa

Julkaistu: 25.1.2022

Pohjois-Savossa matkailevien tyytyväisyyttä matkaansa seurataan nykyään reaaliajassa. Viime keväästä lähtien maakunnan matkailijoista on kerätty kyselydataa, jolla tutkitaan mm. sitä, miten halukkaita ihmiset ovat suosittelemaan Pohjois-Savoa matkakohteena.

Yli 8400 vastaajasta koostuvan datan mukaan matkailijoiden halu suositella Pohjois-Savoa muille eli ns. NPS-luku on noussut huimat 30 pistettä viime syksyn aikana. Syyskuun alussa matkailijoiden suositteluhalukkuus oli 28, mutta joulukuussa vastaava luku oli noussut 59.


NPS eli Net Promoter Score mittaa matkailijoiden halukkuutta suositella aluetta muille.

”Tämä on ihan mahtava nousu”, hehkuttaa Sari Hyttinen tiedonkeruuta SavoGrowlla hallinnoivasta Pohjois-Savon Lakeland 2 -hankkeesta.

”Yleisesti kyselyissä on havaittu, että vaikka matkailija on suhteellisen tyytyväinen matkaansa, hän saattaa silti olla haluton suosittelemaan matkakohdetta eteenpäin. NPS-luku voi olla myös negatiivinen asteikolla -100- +100, mutta syyskuun tulos 28 ei ole parasta a-luokkaa”, tarkentaa datan keräyksestä vastaavan Salmi Platformin toimitusjohtaja Wille Markkanen.

Selkeää syytä suositteluhalukkuuden jyrkkään kasvuun ei ole helppo löytää. Syksyn matkailijat kehuvat avoimissa vastauksissaan luonnon ja ystävällisen palvelun lisäksi esimerkiksi kirjastopalveluita, mikä saattaa kertoa siitä, että Pohjois-Savo on vastaajalle entuudestaan tuttu paikka. Tällöin suositteluhalukkuuteen saattaa vaikuttaa esim. rakkaus entiseen kotiseutuun tai mökkikuntaan.

Datasta kehitysehdotuksia yrityksille ja uusia liikeideoita

Matkailijoilta kerätty avoin palaute on osoittautunut hyvin kiinnostavaksi tietolähteeksi, joka on havahduttanut yritykset tekemään konkreettisia parannuksia palveluihinsa.

”Esimerkiksi caravan-yrittäjä tajusi datan avoimen palautteen kautta, että pitkään toiminnassa ollut kemiallisen wc:n ja harmaanveden tyhjennyspiste ei soveltunutkaan kuin yhdelle automerkille. Palautteen perusteella hän teki muutostöitä ja nyt homma toimii yhtä sujuvasti kaikilla merkeillä”, selventää Markkanen.

Kertyneen palautteen perusteella voi myös tehdä selkeitä havaintoja mahdollisista uusista matkailun liikeideoista.

”Esimerkiksi Tahkolla hyvin säännöllisesti toistuva negatiivinen palaute liittyy retkeilyreittien huonoihin tai puutteellisiin merkintöihin. Lisäksi kaipaillaan reitistöjä, joita ei vielä ole tehty ollenkaan, kuten talvipatikointiin tarkoitetut polut. Näistä palautteista on hyvä ottaa koppia, koska ne vaikuttavat suuresti asiakkaiden haluun tulla alueelle”, vinkkaa Markkanen.

Yritykset, jotka lähtevät mukaan keräämään dataa, saavat omaa yritystään koskevan datan käyttöönsä hyvin edullisesti.

”Datan keräys tarkoittaa käytännössä sitä, että omia asiakkaita pyydetään täyttämään sähköinen kyselylomake. Oman yrityksen tiedot saa Salmi Platformilta parin kympin kuukausihintaan”, kertoo Sari Hyttinen.

”Aktiivisilla yrityksillä on nyt erinomainen mahdollisuus kehittää omaa yritystoimintaansa ja tuotteitaan lähtemällä mukaan tiedonkeräämiseen”, Hyttinen kannustaa.

Kehityksen kärjessä

Pohjois-Savo on kehityksen kärjessä reaaliaikaisen matkailudatan keräämisessä ja hyödyntämisessä. Tietoa kerätään koko maakunnan alueella Kehitysyhtiö SavoGrown vetämässä Pohjois-Savon Lakeland 2 -hankkeessa yhdessä Kuopion kaupungin, Kuopio-Tahko Markkinoinnin ja Tahko.comin kanssa. Tiedonkeruun teknisestä toteutuksesta vastaa kuopiolainen Salmi Platform Oy.

”Olemme ensimmäinen maakunta Suomessa, jossa tehdään näin laajaa reaaliaikaista tiedonkeräystä”, – Hyttinen iloitsee.

Lisätietoja:

Sari Hyttinen
Projektipäällikkö
Pohjois-Savon Lakeland 2 -hanke
Kehitysyhtiö SavoGrow
sari.hyttinen@savogrow.fi
040 676 2067

Wille Markkanen
Toimitusjohtaja
Salmi Platform Oy