Siirry sisältöön

Tekoäly testiin yritysneuvonnassa

Tekoäly testiin yritysneuvonnassa

Julkaistu: 11.6.2024

Kiireisille yrittäjille on tarjolla uusi apuri SavoGrown nettisivuilla: Noheva-niminen tekoälyavustaja on valmiina vastaamaan yrittämiseen ja yritystoimintaan liittyviin kysymyksiin ympäri vuorokauden. Työkalu on suunniteltu täydentämään SavoGrown yritysneuvonnan palveluja, mutta ihmistä se ei tule korvaamaan.

”Nohevaa on opetettu hakemaan vastaukset rajatuista, luotettavista lähteistä. Tällä pyritään varmistamaan, että sen tuottama tieto olisi mahdollisimman laadukasta. Botti on kuitenkin vielä kokeiluasteella, joten kriittinen tieto kannattaa aina tarkistaa muistakin lähteistä”, kertoo SavoGrown Tekoälyä liiketoimintaan -hankkeen projektipäällikkö Elina Välkky.

”Yksi Nohevan eduista on sen kielitaito: tekoälyavustajan kanssa voi keskustella myös muilla kuin suomen kielellä. Tämä antaa meille uusia mahdollisuuksia palvella maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä – botti puhuu esim. ukrainaa”, kertoo SavoGrown toimitusjohtaja Olli Tiainen.

Elinkeinoasiantuntijat kouluttavat

Tekoälyavustajaa kehitetään yhteistyössä Salossa toimivan Yrityssalo Oy:n kanssa. Yhteistyön ansiosta kysymys- ja vastausdataa kertyy molempien kehitysyhtiöiden alueelta, mikä lisää analysoitavan tiedon määrää. Datan määrä on oleellinen tekijä tekoälyn kouluttamisessa.

”Tekoälyavustaja oppii jatkuvasti käyttäjäkokemuksista, joten mitä enemmän sitä käytetään, sitä paremmaksi ja tarkemmaksi se kehittyy”, kertoo Välkky.

Kehitysyhtiöiden yritysneuvojat käyvät yhdessä läpi kertynyttä kysymys- ja vastausdataa, analysoivat vastausten laatua ja pyrkivät löytämään ratkaisuja tilanteisiin, joissa botti ei ole osannut vastata tai on vastannut väärin.

Tekoälyn antamiin vastauksiin tulee aina suhtautua kriittisesti. Eri lähteitä yhdistelemällä tekoäly saattaa joskus tuottaa vastauksia, jotka eivät kestä lähempää tarkastelua. Noheva antaa kuitenkin aina vastauksensa lopuksi lähteet, joista se on tiedon poiminut. Tämä helpottaa vastausten oikeellisuuden arviointia.

Tekoäly ei korvaa ihmistä

Tekoälyavustajan etu on se, että se on käytettävissä 24/7, joten yrittäjä voi saada neuvoja ja tukea mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ihmistä botti ei kuitenkaan korvaa.

”Botti ei missään nimessä tule korvaamaan henkilökohtaista yritysneuvontaa, joka jatkuu lähipalveluna jokaisessa SavoGrown alueen kunnassa. Se on kuitenkin hyvä lisä palvelutarjontaamme”, kertoo Olli Tiainen botin käyttöönoton syistä.

Keskustele botin kanssa kuin ihmisen

Botin kanssa keskustelu on erilaista kuin esim. Google-haun tekeminen. Kysymykset kannatta muotoilla kuin keskustelisit oikean henkilön kanssa. Jos tekoäly ei jostain syystä osaa vastata kysymykseen, kannattaa koittaa muotoilla kysymys hieman eri tavalla.

Jos Noheva vastaa vahingossa englanniksi, sitä voi pyytää vastaamaan suomeksi ja jos haluat tarkentavan vastauksen, siltä voi pyytää lisätietoja.

Tekoälyavustajan kehitystyö on osa Tekoälyä liiketoimintaan -hanketta. Kehitystyötä tehdään yhdessä Yrityssalon kanssa ja hanketta rahoittaa Pohjois-Savon liitto AKKE-määrärahasta.

Kysy lisää!